söndag 24 februari 2013

Kemisk klippning!

Under min vecka i Mexico City gjorde jag ett studiebesök på en hårsalong. Det är första gången jag inte gör någon research. Ibland måste man bara våga prova.. Salongen var ganska stor,såg proffsig ut och de unga människorna som jobbade där såg coola ut. Det fanns dock ingen annan kund inne än mej.. Jag fick prata med Christoffer. Han var den enda på salongen som pratade lite engelska. Jag förklarade att jag enbart ville ha lite folie slingor i håret. Endast i utväxten och INGET på längderna. Nemas problemas!
När jag satt i stolen så hade jag ingen spegel framför mej så jag kunde inte hålla koll. Jag kände hur Christoffer även penslade något i botten. Ja, ja det ordnar sej. Det finns ingenting som inte Fazli eller Hannele kan ordna.
Färgen blev helt ok.. Christoffer hade lagt slingor och en ljusare färg i botten..(!)

När jag två dagar senare tvättade håret hamnade det mesta håret i handduken.
( Kändes det som ) Jag hade fått en så kallad kemisk klippning. En kemisk klippning händer när man förstör bindningarna i håret så att det blir elastiskt för att sedan gå av. Händer när frisörer använder alldeles för starka preparat i håret. Svenska hår är väldigt fint och oftast mer ömtåligt än andra hår.
Vad blir lärdomen?
1. Gör alltid ditt hår hos din frisör innan du åker på semester eller när du kommer hem.
2. Om du gör ditt hår utomlands, se till att du pratar språket! Var tydlig!

Idag har jag en inbakad fläta. Jag hoppas att den håller länge. Skall håret bli bra nu gäller det att lägga fönen och plattången åt sidan. Det blir till att sova sittande ett tag framöver ;-)

Goodnight friends!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar